Oryantalist Resmin Doğu’lu Fırçası

Oryantalist resimlerine baktığımızda, geleneksel giysileriyle farklı pozlar içinde karşımıza çıkan Osman Hamdi Bey, bazen huşu içinde ellerini kaldıran ya da düşünceli bir şekilde oturan orta yaşlı bir adam hâlindedir. Fotoğraflarında ise çoğu zaman Batılı giysileriyle atölyesinde eserleriyle çevrelenmiş bir şekilde görüntülenen bu ilginç kişiliğin gerçekte kim olduğu sorusuna yanıt niteliğinde, yaşamından ve sanatından farklı ayrıntılarla bir pencere açmaya gayret ettik.

Osman Hamdi Bey’in yaşamı ve 19. yüzyıl kültür-sanat ortamındaki etkinliği üzerine düşünüldüğünde, onun çok yönlü kişiliği en çok dikkat çeken unsurların başında gelir. Bazen bir arkeolog, müzeci, bazen ressam ya da uluslararası bir serginin komiseri, bir tiyatro yazarı, belediye başkanı bazen de Oryantalist bir romanın kahramanı olarak karşımıza çıkar. Osmanlı yenileşme ve Batılılaşma sürecinin başlıca aktörlerinden biri olan Osman Hamdi Bey, Doğu ve Batı arasında bir köprü olma özelliği sanatçının tüm etkinliklerinin ortak paydası olmuştur. Sultan Abdülmecid zamanında Ispartalı yağlıkçılar kâhyası Hacı Mustafa Ağa’nın kızı Fatma Hanım’la evlenen İbrahim Edhem’in ilk çocuğu, 30 Aralık 1842’de dünyaya gelmiştir. Bu çocuk, İsmail Galip, Mustafa ve Halil Edhem’in ağabeyi olacak Osman Hamdi’dir. İlkokul eğitimini Beşiktaş’ta alan Osman Hamdi, 1856 yılında Mekteb-i Maarif-i Adliye adlı hukuk okuluna yazıldı. Ancak aynı dönemde resme olan ilgisi belirmeye başlamıştı. Osman Hamdi, bu dönemde üzerine “Birinci resim defterim” yazdığı bir defterde ilk karakalem çalışmalarını toplayacaktı.

KO Kitabın Ortası Dergisi Ocak sayısını Turkcell Dergilik uygulamasından keyifle okuyabilirsiniz!

Bu yazıyı paylaş

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir